Astazi a fost publicata, intrand astfel si in vigoare, în Monitorul Oficial Legea Bugetului de Stat pentru anul 2021. Buget de Stat pe care o parte a politicienilor il revendica drept un buget de dezvoltare, iar cealalta ca fiind unul de austeritate maxima. Vom vedea care dintre ei are dreptate. Publicarea Legii Bugetului de Stat este cu siguranta o etapa mult asteptata de toata lumea: consultanti, antreprenori, mediu de afaceri deopotriva, deoarece multe lucruri depind de Bugetul de Stat si mai ales pentru unele firme chiar supravietuirea lor.

Antreprenorii de exemplu așteaptă cu nerăbdare începutul execuției bugetare, având în vedere declarațiile Ministrului Economiei, Claudiu Năsui, care a declarat că, odată cu publicarea Bugetului 2021 în Monitorul Oficial, “pornește plățile pentru contractele de ajutor de stat din Măsura 2 – Capital de lucru. Vor fi disponibili imediat aproximativ 150 milioane de euro. Este important să știți că procedura de plată durează efectiv o săptămână, până ce banii ajung la bănci, iar ele pot începe plățile către beneficiari.”

Cu toate acestea, sunt de plată un total de 650 de milioane de euro, astfel că Ministerul Economiei va propune în scurt timp o Ordonanță de Urgență pentru diferența de 500 de milioane de euro. Acești bani urmează să vină din alte surse de finanțare – POC și React EU. Prin urmare, motivele de bucurie pentru antreprenorii care așteaptă cu sufletul la gură granturile sunt limitate. Principiul primul venit – primul servit nu a fost respectat inițial, de data aceasta Ministerul Economiei a oferit asigurări că se va respecta ordinea RUE (ordinea în care s-au înscris potențialii beneficiari) și nu o loterie a celor care vor primi banii.

Circuitul legal implică transferarea banilor către agențiile teritoriale din subordinea Ministerului, apoi acestea îi transferă către băncile partenere. Simultan, se vor trimite contractele către beneficiari. Dacă totul merge bine, Ministerul Economiei se laudă că se pot face 1000 de plăți pe zi, dar acest fapt nu spune foarte multe lucruri, pentru că, dacă toți beneficiarii ar fi eligibili pentru suma maximă acordată de 150.000 de euro, toată plățile s-ar face într-o singură zi.

Pe langa deblocarea sumelor necesare pentru Masura 2, este foarte important de urmarit si ce se intampla cu Masura 3: Granturi pentru Investitii, Masura care in momentul de fata este blocata datorita suspiciunilor de scurgere de informatii din Ministerul Economiei.

O alta linie de finantare ce este legata de asemenea intrarea in vigoare a Bugetului de Stat este si Digitalizarea IMM. O linie de finantare de asemenea foarte importanta pentru mediul de afaceri, mai ales in contextual actual pandemic in care foarte multe companii s-au trezit practic peste noapte ca trebuie sa recurga la munca remote, intalniri online fara sa fie insa pregatite pentru acest lucru multe dintre firme (nu vorbim aici de multinationale sau corporatii).

Oricum ar fi, cert este că aceste zile sunt extreme de importante. Pe lângă aplicarea și executarea efectivă a bugetului, așteptăm să vedem și cum arată draftul Planului Național de Redresare și Reziliență. Program prin care practic se vor face finantarile pentru redresarea economiei in urma impactului generat de criza Covid-19. Ramane de vazut daca guvernantii se vor tine de promisiuni si vor si aplica masurile pe care le vor adopta sau vor fi “doar vorbe goale si promisiuni desarte” cum spune o veche vorba din popor.

Va las atasat si Legea Bugetului de Stat pentru anul 2021 pentru studiu.

ro_RORomanian